Att blåsa glas är en urgammal tradition för att skapa konstglas. På Orrefors i Småland har man bedrivit glasbruk sedan slutet av 1800-talet och många kända konstnärer och designer har arbetat som formgivare för Orrefors under åren. Som Nordens största glasbruksgrupp producerar Orrefors högkvalitativa bruks- och konstglas.

Munblåsarna i Småland har funnits sedan 1898 på samma plats som man sedan 1726 hade järnbruk i Nybro kommun. 1914 började Orrefors med kristalltillverkning och kort därefter anställde man konstnärer för att utveckla designen. Simon Gate och Edward Hald började experimentera med figurgravering och tilldelades 1925 priset Grand Prix i Paris för det tunna graverade glaset.

På 30-talet utvecklade formgivarna Vicke Lindstrand och Edvin Öhrström glastekniken ytterligare och på 40-talet tog Sven Palmqvist vid. På 50-talet skapade Nils Landberg ”Tupanglaset” och Ingeborg Lundin ”Äpplet” – något som ses som en pånyttfödelse inom svensk formgivning. Under 60-talet så formgav Gunnar Cyrén ”Popglas” och under 70-talet arbetade bland annat Olle Alberius och Eva Englund på Orrefors. Under 80-talet och fram tills nu har namn som Anne Nilsson, Erika Lagerbielke, Helen Krantz, Martti Rytkönen och Efva Attling varit med och designat för Orrefors.

Många personer deltar i skapandet av ett glas

Men det är inte bara formgivare som behövs för att skapa Orreforsglas. Idag sysselsätter Orrefors omkring 200 personer varav hälften är hantverkare. Tillsammans med formgivare och yrkesgrupper som glasblåsare, målare, slipare, synare och kantsprängare arbetar man ständigt för att utveckla hantverk, design och hitta nya tekniker. Varje glas från Orrefors är unikt och under produktionen av ett glas har 15 olika personer varit med för att skapa just det glaset.

En liten del av produktionen sker även på andra ställen i världen som ofta använder tekniker som utvecklas på Orrefors i Småland. Som Nordens största glasbruksgrupp tillverkar man högkvalitativa bruks- och konstglas och har ett mycket brett sortiment av märkerna Orrefors och Kosta Boda. På glasbruket i Kosta tar man även emot turister och varje år har man omkring en miljon besökare. Sedan 2005 ingår Orrefors Kosta Boda AB i New Wave Group som är ett svenskt aktiebolag som säljer omkring 40 varumärken. Magnus Andersson är vd för Orrefors Kosta Boda sedan 2012.

Klassiskt och moderna hantverkaruppdrag finns att hitta på byggbarometer.se